Invaze amerických internetových gigantů
Americké ministerstvo spravedlnosti včera oznámilo, že jeho antimonopolní divize začala prověřovat „obecně rozšířené obavy spotřebitelů, firem a podnikatelů, které vyjádřili v souvislosti s vyhledávacími službami, sociálními médii a některými maloobchodními online službami.“ Před dvěma týdny vyslal Úřad obchodního představitele USA jiný vzkaz, když zahájil šetření dle článku 301 ohledně francouzské digitální daně ve výši 3 %. USA připouštějí, že internetoví giganti mohou „dusit konkurenci“ (jak to nazývají Financial Times), ale Donald Trump chce být tím, kdo bude kontrolovat a trestat Facebook, Google a Amazon. Češi (kromě Daniela Křetínského) zatím nevěnují této mezinárodní rozepři mnoho pozornosti, ale důvodová zpráva českého ministerstva financí k návrhu zákona o 7% digitální dani vykresluje pro česká média a online služby jako celek docela černý obrázek. Ministerstvo odhaduje, že jeho digitální daň přinese 2,4–6,6 mld. Kč ročně, což by znamenalo, že technologičtí giganti (Microsoft a Priceline jsou též zmiňovány) už v ČR ročně inkasují něco mezi 34 mld. Kč a 94 mld. Kč. Domácí technologický gigant Seznam.cz měl loni tržby ve výši 4,5 mld. Kč.