Socializace ztrát
Posledních pět let zažívaly české firmy nepřetržitý hospodářský růst, a to zejména díky devalvaci koruny v roce 2013 a podobné expanzivní měnové politice předních světových centrálních bank. Byl to převážně růst umělý a každému s dobrým smyslem pro obchod mělo být od rané fáze jasné, že party jednou skončí bolestivě. To se nyní děje některým českým firmám kvůli koronaviru. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza v pátek v České televizi kritizoval českou vládu za malou ochotu pomáhat cestovním kancelářím, od kterých zákazníci vyžadují vrácení peněz za cesty do Itálie. Mnohé z těchto cestovních agentur však posledních pět let dělají totéž, co velké české banky, které do zahraničí posílají miliardy korun v dividendách. Během dobrých let privatizují zisky s očekáváním, že až ekonomika půjde opět do kopru, vláda přejde k socializaci jejich ztrát. Premiér Andrej Babiš je vůči bankám velmi kritický. Uplatní dvojí metr pro jiné firmy?