Škoda že v Číně
Škoda Auto se jistě chvályhodně snaží udržet si image "české" firmy, ačkoli je 100% vlastněná cizím subjektem, v její správní radě není jediný Čech a stále více jejích vozů se vyrábí v zahraničí. Škoda přímo zaměstnává 26 000 pracovníků; další desítky tisíc pak nepřímo jako důsledek multiplikačního efektu, jímž působí na průmyslovou výrobu. K tomu platí miliardy korun na mzdách a státu odvádí značné sumy na DPH a dani z příjmu. Každý loni vyrobený vůz Škoda vygeneroval 11 337 Kč provozního zisku a z jeho výroby profitovaly milióny obyvatel ČR. Říká se, že budoucnost Škody leží v Číně; jenže z každého vozu vyrobeného v rámci licence závodem VW v Šanghaji Škoda dostává jenom 5099 Kč (převážně jako licenční poplatky). Výnos z jednoho vozu je tak pouhou polovinou toho, který generuje stejný vůz vyrobený v Česku - a multiplikační efekt veškerý žádný. Značka Škoda sice v Číně prosperuje, ale český dělník, subdodavatel a daňovy poplatník z této prosperity mnoho nezískají. Pokud je toto trend budoucnosti, není budoucnost příliš růžová.