Shnilé potraviny už nejdou na dračku
Vzpomínáte si ještě na Carrefour nebo na Delvitu? Sejde z očí, sejde z mysli, že? Který další z nadnárodních řetězců upadne v zapomnění, až opustí ČR? Že by Ahold? Nebo Tesco? Obchodní model prodeje druhojakostního nebo rovnou hnijícího zboží českým lehkověrným zákazníkům za prvotřídní ceny začíná selhávat. Výnosy a ziskovost se propadají. Ahold oznámil za první čtvrtletí meziroční propad o 5,1 % v čistých tržbách v České republice a na Slovensku (kolik připadá na kterou zemi neuvádí) na 482 milionů eur, a pokles EBITDA (zisku před započtením úroků, daní a odpisů) o 10,5 % na 17 milionů eur. Tržby Tesca se v Česku za první čtvrtletí propadly až o 9,0 %. Oba řetězce mezi příčinami jmenují vyšší nezaměstnanost, nižší HDP a rostoucí konkurenci. Mohly zmínit také „potravinového inspektora“ TV Nova, který slídí po hnijících potravinách a odhání největším řetězcům zákazníky. Až dosud maloobchodní prodej nezlákal žádného z českých oligarchů (kromě Penty a jejího rychloobratového projektu Žabka). Podmínky pro vstup ale rychle začínají být poněkud „přezrálé“.