Friday Edition: Je konec světa, jak ho známe, ale není mi fajn.

01.08.2014 - EB

Jednou z postav hollywoodského post-apokalyptického seriálu “Revolution” je bývalý zaměstnanec Googlu, který míval 80 milionů dolarů na účtu, soukromé letadlo, čtyři domy a 300 podřízených. Po kompletním blackoutu je ale najednou v čelních pozicích přesně ten druh lidí, kterým dříve šéfoval.

 

Post-apokalyptické filmy tu byly vždycky. “Mad Max” z roku 1979 byl založen na myšlence, že světové zdroje energie začnou docházet, což vede ke zhroucení práva a pořádku. V “I am Legend” z roku 2007 90% světové populace vymře, když se lék na rakovinu ukáže být smrtelným virem. “Contagion” z roku 2011 sliboval stejně velkou katastrofu, přece jen se však nakonec najde vakcína, která viru ve vyhlazení lidstva zabrání.

 

Myšlenka za “Revolution” je zajímavá, i když seriál samotný je spíše absurdní. Nedokáže vědecky vysvětlit blackout, který nejenže zničí všechny elektrárny, ale také způsobí, že všechny baterie ztratí náboj. Blackout vede ke kolapsu americké vlády a k utváření milicí používajících k udržení pořádku hrubou sílu.

 

Má to mnoho společného s populárním seriálem “The Walking Dead,” jenom tu scházejí zombíci. Nasazováním takovýchto apokalyptických příběhů do hlavního vysílacího času Hollywood využívá strachu lidí z budoucnosti. Diváci dostanou děsivý obrázek toho, co by se mohlo stát, ale seriály jsou dost absurdní a nerealistické na to, aby nemusely být brány vážně.

 

Místo toho, aby nás takové seriály na případné zhroucení společnosti připravovaly, tak jej bagatelizují a idealizují. Je to v podstatě ta samá zpráva, jakou vypustili R.E.M. ve svém hitu z roku 1987: “It’s the end of the world as we know it (and I feel fine).” Kdyby se však cokoli z výše zmíněného přeneslo ze scénaristovy fantazie do reality, určitě by nám fajn nebylo.


Článek původně vyšel v anglickém znění v placeném zpravodaji Friday Edition. 




Přepnout na desktop verzi

Přihlášení odběru

Zrušení odběru


FS Final Word
zavřít