Friday Edition: VW a svátosti pokání a smíření
Čeští politici, kteří jsou nuceni komentovat emisní skandál Volkswagenu, to nemají lehké. Musí najít rovnováhu mezi nutností odsoudit výrobce aut a potřebou mírnit negativní dopady na domácí ekonomiku.
Nejvíce zainteresovanými politiky jsou ministr dopravy Dan Ťok a ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, a jejich reakce odpovídaly závažnosti situace. Někteří lidé budou Ťoka kritizovat za to, že nepřímo pobídl české řidiče, aby nebrali ohled na svolávání automobilů, většině Čechů ale bylo stejně od začátku jasné, že sami tím, že vezmou své auto do servisu, nic nezískají. Úpravy by pouze snížily výkon jejich vozidla. Když Ťok v LN prohlásil, že auta by pravděpodobně splnila evropské normy tak jako tak, posílil pocit, že se vlastně nic nestalo.
Bývalý ministr Vladimír Dlouhý v MF Dnes napsal, že chování VW je neomluvitelné, a vzápětí nás požádal, abychom ho omluvili. Napsal, že Škoda potřebuje naši podporu a tu je třeba vyjádřit nákupem aut. České úřady podle něj na skandál sice musí zareagovat, jejich odpověď by ale měla být minimální.
VW uveřejnil v německých novinách celostránkový inzerát, ve kterém sliboval, že udělá všechno pro to, aby získal zpět důvěru zákazníků. Dva dny nato ale nový generální ředitel pro FAZ řekl, že podvodu se účastnila jen hrstka lidí. Unsinn!
Představitelé Škody Auto museli vědět, že porušují zákon č. 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. K jeho porušení muselo dojít i v případě, že by auta testy stejně prošla.
Lhát knězi je smrtelným hříchem, i když lež zakrývá jen všední hřích. Škoda se může dohodnout s českými ministry na zmírnění ekonomických škod, pokud ale chce rozhřešení veřejnosti, měla by napřed přiznat své hříchy. Tak totiž zpověď funguje.
Článek původně vyšel před dvěma týdny v anglickém znění v placeném zpravodaji Friday Edition.