Boeing 737 Max, Škoda InterPanter
Rozhodnutím odstavit dočasně z provozu letadla Boeing 737 Max byl z Čechů nejvíce zasažen Jiří Šimáně. Jako majitel Smartwings a ČSA teď musí pracovat s tím, že sedm jeho letadel Max 8 nemůže vzlétnout. Také si musí připravit krizovou strategii ohledně dalších 39 letadel tohoto typu, která si objednal. Lidovým novinám řekl, že po něm nikdo dost dobře nemůže chtít, aby odebíral letadla, která stojí na zemi. To dává smysl, byť nikdo zvenčí nemůže znát důvěrné detaily kupní smlouvy. Kdo by otevřel svoji peněženku pro drahý dopravní prostředek, který nedokáže přesunout pasažéry z bodu A do bodu B? No přece České dráhy. Městský soud v Praze minulý týden potvrdil arbitrážní rozhodnutí, podle kterého má státem vlastněná železniční společnost zaplatit firmě Škoda Transportation 1,2 miliardy Kč navíc za penále a úroky týkající se vlaků InterPanter, které byly dodány pozdě a v nefunkčním stavu. Není náhodou, že mnohá jména figurující v této kauze se objevují i v souvislosti se skandálem kolem Kapsche a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Šimáně může jen doufat, že se jeho vlastní spor nedostane před český soud, který mu nařídí zaplatit penále Boeingu.